Aandachtspunten
Op deze foto is de Segrada Familia te zien in de stad Barcelona. Aan het kunst werk wordt nog steeds gewerkt, er wordt verwacht dat in 2026 de kerk af is. De kerk staat natuurlijk in Spanje, maar er is ook een stukje Portugal in deze kerk te vinden. Bij de keuze voor de vloerbedekking is namelijk voor kurk gekozen, omdat kurk bijzondere eigenschappen heeft. Kurk dempt namelijk het geluid en aangezien er per jaar ongeveer 2 miljoen bezoekers zijn is dit wellicht een doordachte keuze.
Betekenis van het beeldOp deze foto is de Segrada Familia te zien in de stad Barcelona. Aan het kunst werk wordt nog steeds gewerkt, er wordt verwacht dat in 2026 de kerk af is. De kerk staat natuurlijk in Spanje, maar er is ook een stukje Portugal in deze kerk te vinden. Bij de keuze voor de vloerbedekking is namelijk voor kurk gekozen, omdat kurk bijzondere eigenschappen heeft. Kurk dempt namelijk het geluid en aangezien er per jaar ongeveer 2 miljoen bezoekers zijn is dit wellicht een doordachte keuze.
Twaalf van de achttien geplande torens verwijzen naar de 12 apostelen. De vormgeving van deze torens vertonen gelijkenis met een bisschopsstaf en een mijter. Op deze wijze is gesymboliseerd dat de bisschoppen ontstonden naar het voorbeeld van de apostelen. De andere torens zijn gewijd aan de vier evangelisten, Maria en Christus. De Sagrada Familia is rijkelijk voorzien van beeldhouwwerk. De sculpturen hebben net als in de middeleeuwen tot doel de inhoud van de bijbel te illustreren. De geboortefaçade is zeer bekend aangezien de sculpturen tussen 1891 en 1904 zijn gerealiseerd. Dit betekent dat het detaillistische beeldhouwwerk onder de supervisie van Gaudi is ontstaan. De façade wordt bekroond door de levensboom. De keramieken cipres bevindt zich tussen de vier torens. De vormgeving van de boom en de torens zijn op elkaar afgestemd. Het beeldhouwwerk voor de lijdensfaçade werd in 1990 afgerond. In navolging van Gaudi’s intenties zijn het sombere tegenhangers van de vreugde volle scènes rond de geboorte. Zo betekent ieder stukje van dit kunstwerk iets uit de bijbel.
Tijdskenmerken.Aan dit kunstwerk wordt nog steeds gebouwd. Het ontwerp is echter al lang geleden gemaakt net als het begin aan de kerk, daarom valt de kerk in de moderne tijd. In het modernisme speelde planten motieven een grote rol. In de sagrada familia zijn in allerlei vormen en constructies de natuur terug te vinden. Zo vormen de zuilen in de kerk een bos en zijn er in het plafond allerlei bloemen te vinden.
Hoe is het gemaakt
Het grondplan bestaat uit een Latijns kruis met dwarsschip en maar liefst vijf beuken. De schaal is kolossaal! Er is ondermeer een koepel voorzien van 170 meter hoog. De kerk wordt gemaakt door allerlei verschillende materialen en door verschillende bouwvoortuigen. Er worden ook veel hijskranen gebruikt om alle hoge facetten op zijn plaats te krijgen.
Mening
Ik ben zelf in de sagrada familia geweest en ik vind het adembenemend. Overal is over nagedacht en zo mooi uitgewerkt. In alle vormen en beelden in de wand speelt zich een verhaal af. Ik kijk dus naar de symbolische betekenissen van de kunstwerken van de kerk, maar ook kijk ik of de beelden er waarheidsgetrouw uit zien. Zo vind ik de wand die in de modernistische tijd gebouwd is mooier dan de want uit de post modernistische tijd. Ik kijk dus met een mimetische bril van Parson, omdat alle kleine details zoveel indruk maken.
BeeldbeschouwingsvragenIk ben zelf in de sagrada familia geweest en ik vind het adembenemend. Overal is over nagedacht en zo mooi uitgewerkt. In alle vormen en beelden in de wand speelt zich een verhaal af. Ik kijk dus naar de symbolische betekenissen van de kunstwerken van de kerk, maar ook kijk ik of de beelden er waarheidsgetrouw uit zien. Zo vind ik de wand die in de modernistische tijd gebouwd is mooier dan de want uit de post modernistische tijd. Ik kijk dus met een mimetische bril van Parson, omdat alle kleine details zoveel indruk maken.
Wanneer je doel is om een kind door een associatieve bril (favoritisme) te laten kijken dan is de vraag: ‘Wat zie je?’ heel handig. Als je dit vraag aan de voorkant van de kerk, zijn er heel veel antwoorden mogelijk. Zo kan een kind antwoorden dat hij/zij mensen ziet of de dieren worden juist benoemd. Het kind kan ook (wanneer het christelijk is opgevoed) Jezus in de kribbe herkennen. Het kind zal dus aspecten benoemen die bekend zijn en waar het kind in geïnteresseerd is. Wanneer je doel is om het door een mimetische bril (ambachtelijkheid) te laten kijken is het belangrijk dat het beeld iets voorstelt, het is dus de bedoeling om een vraag te stellen waardoor het kind een voorstelling krijgt. Je kan hier dus bijvoorbeeld vragen: ‘Waaraan kan je zien dat het een kerk is?’. Het kind kan hier antwoorden, dat je Jezus ziet en dat er hoge torens zijn met kruizen. Wanneer je een kind door een expressieve bril (expressiviteit) wil laten kijken dan is de vraag: ‘Waardoor is de kerk zo belangrijk en machtig?’. De kinderen kunnen hier antwoorden dat ze zich heel klein voelen als ze er naar kijken, omdat de kerk zo groot is. Als je een kind door een formele bril (formalisme) wil laten kijken dan vraag je bijvoorbeeld: ‘Hoe is het gemaakt?’. De kinderen hebben dit in de kerk gezien en kunnen zo over verschillende delen van de kerk iets vertellen over hoe het gemaakt is. Tot slot is het doel om het kind door de interpretatieve bril (open mind) te laten kijken. Dan kan je de vraag stellen ‘Waarom zou iemand de kerk niet mooi vinden?’. Dit vraag je dan als een kind de kerk juist wel mooi vindt. Zo moet het kind zich inleven in een andere gedachtegang.
Beeldaspecten
Licht
De sagrada maakt gebruik van licht, om nog mooier te worden. Zo zijn de glas in lood ramen van zichzelf al heel bijzonder, maar wanneer de zon hier door schijnt wordt het indrukwekkend. In de kerk zijn zuilen die allemaal een eigen schaduw hebben aan de kant die niet belicht wordt. Er ontstaat op de grond ook een gebroken schaduw, dit kan ook tegen de muur zijn. Aan de buitenkant van de kerk is ook sprake van eigen schaduw van alle kunstwerken aan de want. Deze werken vormen ook weer een gebroken schaduw. In de kerk wordt overdag gebruik gemaakt van zonlicht (een natuurlijke bron), maar er wordt ook gebruik gemaakt van onnatuurlijk licht. Er is een stuk in de kerk, wat lager ligt dan de andere delen waar je door een raam naar binnen moet kijken, hierbinnen is het zo verlicht dat je het net goed kan zijn.
De sagrada maakt gebruik van licht, om nog mooier te worden. Zo zijn de glas in lood ramen van zichzelf al heel bijzonder, maar wanneer de zon hier door schijnt wordt het indrukwekkend. In de kerk zijn zuilen die allemaal een eigen schaduw hebben aan de kant die niet belicht wordt. Er ontstaat op de grond ook een gebroken schaduw, dit kan ook tegen de muur zijn. Aan de buitenkant van de kerk is ook sprake van eigen schaduw van alle kunstwerken aan de want. Deze werken vormen ook weer een gebroken schaduw. In de kerk wordt overdag gebruik gemaakt van zonlicht (een natuurlijke bron), maar er wordt ook gebruik gemaakt van onnatuurlijk licht. Er is een stuk in de kerk, wat lager ligt dan de andere delen waar je door een raam naar binnen moet kijken, hierbinnen is het zo verlicht dat je het net goed kan zijn.
Ruimte
Bij de Sagrada zijn heel veel verschillende standpunten die je kan innemen. Bij ieder stapje dat je verzet zie je weer nieuwe dingen die je vanaf een ander standpunt anders of niet ziet. In dit kunstwerk zie je heel duidelijk de hoogte maar ook de lengte en de breedte.
Bij de Sagrada zijn heel veel verschillende standpunten die je kan innemen. Bij ieder stapje dat je verzet zie je weer nieuwe dingen die je vanaf een ander standpunt anders of niet ziet. In dit kunstwerk zie je heel duidelijk de hoogte maar ook de lengte en de breedte.
Lijn
In de Sagrada worden veel lijnen gebruikt. Bij het dak is bijvoorbeeld de vorm gemaakt door verschillende gewichten op te hangen aan evenwijdige touwen. Door de vorm die daarin ontstaan is, is het dak geïnspireerd.
In de Sagrada worden veel lijnen gebruikt. Bij het dak is bijvoorbeeld de vorm gemaakt door verschillende gewichten op te hangen aan evenwijdige touwen. Door de vorm die daarin ontstaan is, is het dak geïnspireerd.
Vorm
In de kerk zijn veel motieven te vinden. Zo zijn er overal spiralen te vinden en kom je overal vormen uit de natuur tegen.
In de kerk zijn veel motieven te vinden. Zo zijn er overal spiralen te vinden en kom je overal vormen uit de natuur tegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten