![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgUjjIe9u053-kbbld9HsWUnJl-iGfS0UFtJzT0va3FtzaMBAz3x6tjFF4higOs4OlOxS-fedKf47WJrbEXFNtoA-DMDQpbVox0BsnSbIzN8362ZcZIrfGOtsxRLPh7jycXpg6U4sggPkM5/s1600/liz-schilderij-amsterdamse-gracht-01.jpg)
Beeldbeschouwing
Titel: Amsterdamse Gracht 01
Maker: Liz Leushuis
Datum: 2012
Maker: Liz Leushuis
Datum: 2012
Aandachtspunten
Zoals de naam al aangeeft is op dit schilderij een gracht in Amsterdam te zien. Op de voorgrond zie je de gracht. Daar achter een brug en een straat met herenhuizen. Te zien is dat de herenhuizen scheef staan en dat het gehele schilderij in felle kleuren is geschilderd. Eigenlijk is het gehele schilderij uit balans gebracht, maar desondanks nog steeds herkenbaar. Ook de lucht en het water bevatten felle kleuren, alsof zij de kleuren van het straatbeeld weerspiegelen. Ook zijn er groene bomen te zien, welke impliceren dat het lente of zomer is en dus misschien ook wel mooi weer.
Betekenis van het beeld
De kunstenares Liz Leushuis schildert vrijwel al haar doeken op deze manier. Dat zijn niet alleen stadsplaatjes, maar ook afbeeldingen van dieren en mensen. Met dit gegeven zou je kun stellen dat er dus niet meer betekenis achter dit beeld zit dan dat het enkel een vrolijk straatbeeld is van een Amsterdamse gracht. Echter is Amsterdam een grote en vooral levendige stad. De levendige manier van kleurgebruik en schilderen zou dus kunnen slaan op hoe de kunstenares naar Amsterdam kijkt. Het is een vrolijke stad.
Tijdskenmerken
De doek is gemaakt in 2012 en behoort dus duidelijk tot het postmodernisme. Te zien is dit ook aan het surrealistische, chaotische beeld. De schilderes heeft haar vrolijke emotie vastgelegd in dit beeld.
Hoe is het gemaakt
Mening
Het is op het eerste gezicht een vrolijk schilderij. Dit komt doordat het geen statisch schilderij is, geen rechte lijnen bevat en met felle kleuren is ingekleurd. Daarentegen maakt dit alles tezamen ook wel weer druk. Het zal geen rust uitstralen in de huiskamer. Daarnaast ziet het er simplistisch uit. Wetende dat het schilderij 525,- euro kost, zal ik het nooit aanschaffen. Ik vind het schilderij dat bedrag zeker niet waard.
Beeldbeschouwingsvragen
Als je wilt dat een kind door de associatieve (favoritisme) bril gaat kijken, dan kan je de vraag stellen of het kind nog meer schilderijen herkent waarbij zoveel kleurtjes gebruikt worden. Als je daarna wilt dat het kind de mimetische bril (ambachtelijkheid) opzet, dan kan je de vraag stellen waaraan je kan zien dat het zomer is. Het kind moet dan benoemen dat je blaadjes aan de bomen ziet. Om de kinderen door de expressieve bril (expressiviteit) te laten kijken vraag ik of de kinderen denken dat de schilder vrolijk was of niet. Waaraan zouden de kinderen dat kunnen zien. De kinderern zullen dan zeggen dat de schilder vrolijk was, omdat er geen donkere kleuren zijn gebruikt, maar alleen heldere kleuren.Een mogelijke vraag om het kind door de formele bril (formalisme) te laten kijken is te vragen hoe het kleurgebruik van het schilderij bijdraagt aan de emotie (vrolijkheid) van het schilderij. Een mogelijk antwoord hierop is dat er geen aarde- en grijstinten worden gebruik, maar alleen maar felle kleuren worden gebruikt. Om het kind tenslotte door de interpretatieve bril (open mind) te laten kijken, kan je de vraag stellen kan je het kind vragen om een argument te geven waarom iemand anders het schilderij bijvoorbeeld wel mooi vindt, terwijl het kind het schilderij niet mooi vindt. Een kind moet zich hierdoor ook kunnen inleven in de gedachtegang van de maker of een andere toeschouwer.
Beeldaspecten
Licht
Op dit doek is geen duidelijke lichtinval aanwezig. Er is geen lichtbron te zien. Er is dus sprake diffuus licht. Het licht komt eigenlijk overal vandaan en heeft geen invalshoek. Enkel onder de brug is schaduw waar te nemen. Op het water is een weerkaatsing waar te nemen.RuimteDit doek is getekend met een afsnijding. Het is zeer waarschijnlijk dat de gracht namelijk gewoon doorloopt buiten het schilderij. Er is geen duidelijke horizon aanwezig. Enkel tussen de bomen door. Hierdoor wordt aandacht gevestigd op de voorgrond.
Het is op het eerste gezicht een vrolijk schilderij. Dit komt doordat het geen statisch schilderij is, geen rechte lijnen bevat en met felle kleuren is ingekleurd. Daarentegen maakt dit alles tezamen ook wel weer druk. Het zal geen rust uitstralen in de huiskamer. Daarnaast ziet het er simplistisch uit. Wetende dat het schilderij 525,- euro kost, zal ik het nooit aanschaffen. Ik vind het schilderij dat bedrag zeker niet waard.
Beeldbeschouwingsvragen
Als je wilt dat een kind door de associatieve (favoritisme) bril gaat kijken, dan kan je de vraag stellen of het kind nog meer schilderijen herkent waarbij zoveel kleurtjes gebruikt worden. Als je daarna wilt dat het kind de mimetische bril (ambachtelijkheid) opzet, dan kan je de vraag stellen waaraan je kan zien dat het zomer is. Het kind moet dan benoemen dat je blaadjes aan de bomen ziet. Om de kinderen door de expressieve bril (expressiviteit) te laten kijken vraag ik of de kinderen denken dat de schilder vrolijk was of niet. Waaraan zouden de kinderen dat kunnen zien. De kinderern zullen dan zeggen dat de schilder vrolijk was, omdat er geen donkere kleuren zijn gebruikt, maar alleen heldere kleuren.Een mogelijke vraag om het kind door de formele bril (formalisme) te laten kijken is te vragen hoe het kleurgebruik van het schilderij bijdraagt aan de emotie (vrolijkheid) van het schilderij. Een mogelijk antwoord hierop is dat er geen aarde- en grijstinten worden gebruik, maar alleen maar felle kleuren worden gebruikt. Om het kind tenslotte door de interpretatieve bril (open mind) te laten kijken, kan je de vraag stellen kan je het kind vragen om een argument te geven waarom iemand anders het schilderij bijvoorbeeld wel mooi vindt, terwijl het kind het schilderij niet mooi vindt. Een kind moet zich hierdoor ook kunnen inleven in de gedachtegang van de maker of een andere toeschouwer.
Beeldaspecten
Licht
Op dit doek is geen duidelijke lichtinval aanwezig. Er is geen lichtbron te zien. Er is dus sprake diffuus licht. Het licht komt eigenlijk overal vandaan en heeft geen invalshoek. Enkel onder de brug is schaduw waar te nemen. Op het water is een weerkaatsing waar te nemen.RuimteDit doek is getekend met een afsnijding. Het is zeer waarschijnlijk dat de gracht namelijk gewoon doorloopt buiten het schilderij. Er is geen duidelijke horizon aanwezig. Enkel tussen de bomen door. Hierdoor wordt aandacht gevestigd op de voorgrond.
Ruimte
Dit doek is getekend met een afsnijding. Het is zeer waarschijnlijk dat de gracht namelijk gewoon doorloopt buiten het schilderij. Er is geen duidelijke horizon aanwezig. Enkel tussen de bomen door. Hierdoor wordt aandacht gevestigd op de voorgrond.
Kleur
Op dit doek is juist veel gebruik gemaakt van felle kleuren. Er is weinig contrast tussen licht en donker. Dit doet een vrolijke, drukke sfeer oproepen.
Dit doek is getekend met een afsnijding. Het is zeer waarschijnlijk dat de gracht namelijk gewoon doorloopt buiten het schilderij. Er is geen duidelijke horizon aanwezig. Enkel tussen de bomen door. Hierdoor wordt aandacht gevestigd op de voorgrond.
Kleur
Op dit doek is juist veel gebruik gemaakt van felle kleuren. Er is weinig contrast tussen licht en donker. Dit doet een vrolijke, drukke sfeer oproepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten